back to basics

 
Hejsan! 
Tänkte att jag skulle dela med mig av några tips för en snyggare och mer hållbar bas!
 
Här har jag använt L'Oréal Paris True Match Minerals i färgen W6 Honey/Miel, rouge är ett av mina budgetfavoriter, ELF studio blush "berry merry", inliner i färgen "satin white" från IsaDora och mascara L'Oréal double extension serum, en älskling som tyvärr blivit riktigt klurig att få tag i på sistone!
 
1. Rengör allid ansiktet innan du lägger sminket - börja alltid med ett rent ansikte för bästa hållbarhet och för att undvika att stänga in bakterier. Detta gäller såklart även verktygen - använd inga smutsiga verktyg som sprider bakterier i ansiktet!
 
2. Återfukta - applicera din favoritcreme och vänta gärna några minuter innan du börjar sminka för att låta huden absorbera cremen ordentligt. Om du ska lägga mineralpuder tycker jag som har torr hy att det brukar vara väldigt bra att lägga det när huden fortfarande är lite fuktig, då blandar sig pudret med cremen och det blir lättare att blanda in pudret i huden utan att det ser torrt ut.
 
3. Grunda - Jag använder nästan alltid en primer för att få ett snyggare slutresultat och bättre hållbarhet på mitt smink. Det finns primers i många prisklasser och med olika funktioner; vissa mattar ned vilket kan vara bra om man har oljig hy, och andra finns för att ge glow och fukt till huden - bra om man har torr hy som mig! Har man problem med synliga porer finns ett flertal primers för att täcka även detta!
 
4. Dölja - Concealer innan eller efter foundation? - Här tycker jag att det beror lite på vad man har för concealer faktiskt - concealer i rätt ton som endast skall dölja genom att täcka bör man lägga sist för att undvika att lägga på för mycket - foundationen kanske täcker en del redan? Viktigt är dock att den matchar tonen på din foundation bra för att inte synas! Om du använder dig av neutraliserande pigment i din concealer, som kanske behöver täckas av foundation för att inte synas tydligt, tycker jag att det känns självklart att lägga denna innan foundation. Ett bra tips är då att dutta på foundation över concealern istället för att dra - annars finns risk att concealern glider av!
 
5. Foundation - Det finns många olika typer av foundation; puder, kompakt, flytande med olja, flytande utan olja osv, men oavsett vilken man väljer är det viktigt att välja rätt färg! Tonen ska först och främst matcha halsen och inte handleden när du väljer foundation, det är ju halsen som ligger närmast ansiktet och som kommer avslöja skillnader i toner, inte armen! När man ska välja sin foundation är det viktigt att man tittar hur den ser ut på huden i dagsljus, det är betydligt mer avslöjande än det snälla, gula ljuset i butiken! I färgvalet är det viktigt att vara medveten om vilken underton man har i huden - märkena delar upp tonerna i gula, neutrala och rosa undertoner.
 
Problemet med foundationfärger är ju dock att man hela tiden ändrar nyans under året. Mitt bästa tips för att kunna hålla rätt färg utan att behöva köpa nytt hela tiden är att blanda två färger, en mörk och en ljus för att få fram rätt nyans - då kan du följa med och ha rätt ton  under hela året trots att du blir blekare eller mer solbränd!
 
I foundationval är det också viktigt att tänka på vilken hudtyp man har. Har man fet hy bör man till exempel undvika att använda en oljebaserad foundation, medan en sådan kan vara precis vad en torr hy behöver! Hur mycket täckning man vill ha är också med och avgör här - har man inte så mycket att dölja kanske det räcker med en BB-creme eller en lättare foundation, medan personer med problemhy gärna vill ha mer täckning. Att tänka på är även att olika appliceringstekniker kan ge olika resultat trots samma foundation! Att applicera med kompakt, tät borste = maximal täckning, duo-fiber = lättare täckning. Mineralpuder kan enkelt byggas upp från liten till hög täckningsgrad - detta görs med en kabukiborste. Jag brukar föredra runda foundationborstar framför platta - både för att jag tycker att det går fortare och för att det är enklare att få ett flawless resultat! :
 
6. Puder - Är viktigt för hållbarheten på makepen, man brukar säga att allt flytande behöver stängas med puder för att inte kladda av sig och det känns ganska logiskt eller hur? Man behöver ej pudra hela ansiktet om man inte gilla den matta looken, utan kan för att behålla glow endast pudra t-zonen, där sminket oftast har svårast att hålla sig kvar. Puder finns i många varianter och jag föredrar att använda mig av transparenta puder som inte bidrar med extra täckning utan bara låser fast basen. Löspuder tycker jag är bra om man vil undvika ett allt för sminkat resultat, men ett pressat puder är enklare att ha med.
 
Lycka till med sminkandet!
 
 
 

Kommentera här: